Home Business Hoe een LLC te openen: stapsgewijze instructies

Hoe een LLC te openen: stapsgewijze instructies

Individueel ondernemen is geen universele manier om je eigen bedrijf te organiseren. Vaak besluiten beginnende zakenmensen een LLC te openen. Deze methode van bedrijfsregistratie wordt vaak gekozen vanwege de relatieve eenvoud: adviesbureaus houden zich bezig met de registratie van een kant-en-klare LLC en het minimaal toegestane kapitaal dat nodig is om een ​​dergelijke organisatie op te richten, is slechts 10 duizend. Sommige aspirant-ondernemers besluiten echter om het registratieproces zelf af te handelen. En dan vragen ze zich af hoe ze een LLC moeten openen. De instructie omvat verschillende stappen die aandacht vereisen en een duidelijk begrip van het werken met documenten.

Een naamloze vennootschap (LLC) is een rechtsvorm om zaken te doen. U kunt een LLC maken met één of meerdere oprichters. De aansprakelijkheid van de oprichter van een LLC wordt bepaald door zijn bijdrage aan het toegestane kapitaal. Tegelijkertijd hoeven eigenaren geen werknemers te zijn in een geregistreerde organisatie. Ja, en de algemeen directeur van een LLC kan niet uit de eigenaren worden benoemd.

Wat is vereist om een ​​LLC te registreren

Het is belangrijk dat de onderneming is afgegeven door de belastingdienst. LLC is een rechtspersoon, daarom is een inschrijving in het uniforme register van registratie van een rechtspersoon (EGRLE) vereist. Is die er niet, dan bestaat de organisatie officieel niet.

Registratie van een bedrijf bij de belastingdienst is de belangrijkste stap, maar niet de eerste. En u zou moeten beginnen met het maken van een LLC met de keuze van een naam.

LLC naam

Om een ​​organisatie op te richten, moet u de volledige naam registreren. In dit geval werkt het niet om vreemde woorden in het Latijnse alfabet te gebruiken: u kunt ze opnemen in de bedrijfsnaam van de LLC, maar u moet ze in Russische letters schrijven. Indien mogelijk is het beter om het woord volledig in het Russisch te vertalen.

Het is de volledige naam die zal worden vermeld in de samenstellende documenten en het Unified State Register of Legal Entities. Voldoet het niet aan de eisen, dan kan de registratieautoriteit een vordering instellen wegens dwang tot wijziging van de bedrijfsnaam.

Tegelijkertijd moet ook een buitenlands analoog worden geregistreerd dat nodig is voor het werken met buitenlandse partners, een merknaam in een andere taal of een Russisch-talige afkorting. Ze kunnen echter niet als de volledige naam worden beschouwd.

Wat kan niet worden gebruikt in de naam van LLC

  • officiële namen van buitenlandse staten, evenals woorden die daarvan zijn afgeleid;
  • officiële namen van federale overheidsinstanties;
  • namen van internationale en intergouvernementele organisaties;
  • namen van openbare verenigingen;
  • benamingen die in strijd zijn met het algemeen belang, evenals met de principes van menselijkheid en moraliteit.

Er zijn ook beperkingen op het gebruik van een aantal andere woorden. Zodoende kunnen alleen personen en organisaties die gerechtigd zijn tot belangenbehartiging de termen “belangenbehartiging”, “advocaat”, “orde van advocaten”, “juridische raadpleging” in de naam opnemen. Een soortgelijke regel is van toepassing op het woord “clearing” en zijn afgeleiden.

Maar het is niet nodig om ervoor te zorgen dat de naam van de toekomstige LLC niet wordt gedupliceerd door andere organisaties, aangezien het herhalen van namen wettelijk is toegestaan.

Wettelijk adres: waarom is het belangrijk

Het wettelijke adres is een integraal onderdeel van de registratie van een LLC. Dit is het adres waarop officiële afdelingen contact opnemen met het bedrijf. Daar komen cheques, verzoeken, brieven, eisen en mededelingen. Vindt de Belastingdienst het bedrijf niet op het opgegeven adres, dan kan het worden uitgesloten van het rijksregister.

Het geselecteerde wettelijke adres moet worden bevestigd. Hiervoor heb je nodig:

  • een borgstellingsbrief van de eigenaar, waarin hij toestemming geeft om het adres op te geven;
  • een kopie van het eigendomsbewijs of een uittreksel uit het USRN.

Als het bedrijf geen kantoor heeft, kan de oprichter een LLC op zijn huisadres registreren. In dit geval moet de Federale Belastingdienst overleggen:

  • schriftelijke toestemming van elke appartementseigenaar;
  • certificaat of uittreksel van USRN.

LLC-activiteiten

Het volgende waar u rekening mee moet houden voordat u zich registreert, is het type activiteit van het bedrijf volgens OKVED (All-Russian classifier of types of economic activity). De samenstellende documenten moeten noodzakelijkerwijs de hoofdcode aangeven. Aangenomen wordt dat deze activiteit het bedrijf de meeste inkomsten zal opleveren.

U kunt meerdere aanvullende codes invoeren. En die hoeven niet eens gerelateerd te zijn aan de hoofdactiviteit. Wel is het belangrijk dat de code uit minimaal vier karakters bestaat. Dat wil zeggen, de geselecteerde activiteit moet worden gespecificeerd.

Ondanks het recht om een ​​onbeperkt aantal OKVED-codes in documenten op te nemen, is het beter om alleen die te kiezen die overeenkomen met de activiteiten die de oprichters echt van plan zijn te ondernemen. Feit is dat een groot aantal niet-gerelateerde codes worden aangegeven door eendagsfirma’s. Als gevolg hiervan kan de LLC buitensporige aandacht trekken van de Federale Belastingdienst.

Hoe samenstellende documenten op te stellen

Nadat u hebt besloten welke informatie belangrijk is om aan te geven, kunt u doorgaan met het opstellen van samenstellende documenten.

Om een ​​LLC te registreren, hebt u het volgende nodig:

  • het besluit tot oprichting van een rechtspersoon, indien de deelnemer er een is;
  • oprichtingsovereenkomst en notulen van de algemene vergadering, indien er meerdere deelnemers zijn;
  • LLC-charter.

Het laatste document is uiterst belangrijk. Zonder dit is het niet mogelijk om een ​​LLC te registreren. Om het in te vullen, heeft u de informatie nodig waarmee de toekomstige eigenaar eerder is bepaald. Over het algemeen is de lijst met informatie die in het document moet worden vermeld als volgt:

  • volledige en afgekorte bedrijfsnaam LLC;
  • locatie informatie;
  • informatie over de samenstelling en bevoegdheid van de organen van de vennootschap;
  • informatie over het bedrag van het toegestaan ​​kapitaal;
  • rechten en plichten van deelnemers;
  • informatie over de procedure en gevolgen van uittreding van de deelnemer uit het bedrijf;
  • informatie over de procedure voor de overdracht van een aandeel of een deel van een aandeel in het maatschappelijk kapitaal van de vennootschap aan een andere persoon;
  • informatie over de procedure voor het bewaren van documenten van de onderneming en over de procedure voor het verstrekken van informatie door de onderneming aan deelnemers aan de onderneming en andere personen.

Voor de enige oprichter, die ook de functies van bestuurder vervult, zal het gemakkelijker zijn om het charter van een LLC op te stellen. Het standaardmonster is ontwikkeld en goedgekeurd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling. Het bevat al alle informatie die nodig is voor de activiteiten van de rechtspersoon. Tegelijkertijd wordt informatie over de naam, de locatie en het bedrag van het toegestane kapitaal van de rechtspersoon rechtstreeks ingevoerd in het Unified State Register of Legal Entities.

Met het voltooide formulier kunt u geen tijd verspillen en uw eigen LLC-charter niet maken. Het voorbeeld helpt u bij het kiezen van een speciale dienst van de Federale Belastingdienst.

Wie is niet geschikt voor een typisch LLC-charter

  • bedrijven met meer dan 15 oprichters (ze zullen een auditcommissie moeten instellen die werkt op basis van de bepalingen van het charter);
  • LLC, waarvan de deelnemers leden zijn van de raad van bestuur of de raad van bestuur, handelend op basis van de bepalingen die zijn vastgelegd in het charter.

Het besluit om een ​​LLC op te richten

Een ander noodzakelijk document is de beslissing om een ​​individu te creëren. Een typisch voorbeeld is geschikt als de oprichter van het toekomstige bedrijf er een is. Als er meerdere deelnemers zijn, moeten de oprichters van de LLC de notulen van de algemene vergadering opstellen.

In feite wordt alle informatie die eerder al werd vermeld in het document ingevoerd: de naam van het bedrijf, het wettelijke adres, de grootte van het toegestane kapitaal, het charter, het hoofd en de verantwoordelijkheid van de eigenaren.

Het besluit tot oprichting van een BV wordt in één exemplaar opgemaakt.

Op zijn beurt is de overeenkomst van de oprichters van een LLC over de oprichting van een rechtspersoon geen verplicht document. Het beschrijft het mechanisme voor het creëren van een nieuwe naamloze vennootschap. Over het algemeen kunt u zonder document, maar de Belastingdienst heeft het recht om het op te vragen. Daarom is het nog steeds beter om vooraf een contract op te stellen.

Aanvraag voor registratie van LLC

De volgende stap, die nodig is om een ​​individu te creëren, is het invullen van een aanvraag voor registratie van een naamloze vennootschap. Het is opgesteld in het formulier R11001 . Slechts één persoon kan als aanvrager optreden, maar alle oprichters van de LLC moeten het document ondertekenen. Hiervoor zullen zij persoonlijk langs moeten gaan bij het belastingkantoor.

Er is echter een andere manier: u kunt het document ondertekenen bij de notaris. Maar in dit geval moet aan de volgende vereisten worden voldaan:

  • de notaris moet deze aanvraag zelfstandig samen met andere documenten naar de belastingdienst sturen, waarmee de echtheid van de handtekeningen wordt bevestigd;
  • dit moet gebeuren op de dag van notariële certificering van de authenticiteit van de handtekening van de aanvrager als onderdeel van één notariële akte;
  • documenten moeten elektronisch worden overgedragen met behulp van een verbeterde gekwalificeerde elektronische handtekening van een notaris.

Bij het invullen van een aanvraag voor registratie van een LLC is het belangrijk om rekening te houden met veel nuances, waaronder het visuele ontwerp van het document. De velden moeten dus met hoofdletters worden ingevuld en telefoonnummers moeten zonder haakjes worden aangegeven.

Er zijn veel online services waarmee u fouten bij het samenstellen van een document kunt voorkomen. Ook hiervoor heeft de Federale Belastingdienst een speciaal programma ontwikkeld.

Hoe een pakket documenten in te dienen

Alle voorbereide documenten kunnen worden ingediend bij de belastingdienst die personen persoonlijk registreert. Of stuur ze per post. Daarnaast mag een pakket documenten worden overgedragen via de MFC of een notaris.

Tegenwoordig zijn er echter steeds meer mogelijkheden om online een LLC te openen. Je kan dit doen:

  • via de Rijksdiensten ;
  • op de website van de belastingdienst.

Het is opmerkelijk dat u de staatsbelasting alleen hoeft te betalen als u documenten rechtstreeks bij de federale belastingdienst indient. De kosten voor het registreren van een LLC bij het belastingkantoor bedragen 4000 roebel. Als er meerdere oprichters zijn, delen zij het bedrag in gelijke delen. In het geval dat documenten online worden verzonden, via de MFC of een notaris, hoeft u geen vergoeding te betalen.

LLC-belasting

Het is onmogelijk om een ​​bedrijf op te richten en inkomsten te ontvangen zonder belasting te betalen. De ondernemer kan echter zelf de meest gunstige voorwaarden kiezen. Net als bij eenmanszaken zijn er verschillende fiscale opties beschikbaar voor vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid.

Standaard wordt op een BV een algemeen systeem toegepast, waarbij BTW, inkomstenbelasting en een aantal andere belastingen worden afgedragen. Eigenaars hebben echter het recht om een ​​van de speciale modi te kiezen. Voor vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid is er een vereenvoudigd belastingstelsel (STS) en een enkele landbouwbelasting (ESNK). De overgang naar een bijzonder regime is mogelijk als aan de gestelde criteria wordt voldaan.

Het is beter om meteen bij het registreren van een LLC een belastingsysteem te kiezen. Of zo snel mogelijk daarna, want halverwege het jaar is het onmogelijk om over te schakelen naar de speciale modus. In dit geval moet u wachten tot het einde van het jaar en belasting betalen volgens het algemene stelsel.

Hoe lang duurt het om een ​​LLC te registreren

Het door de registratieautoriteit ontvangen pakket documenten wordt binnen drie dagen in behandeling genomen. Als alles zonder fouten en overtredingen is opgesteld, geeft de belastingdienst de oprichters een lijst van het Unified State Register of Legal Entities en een charter met een registratiekenmerk.

In welke gevallen kunnen ze weigeren een LLC te registreren

  • als een onvolledige set documenten wordt ingediend;
  • als ze naar de verkeerde registratieautoriteit zijn gestuurd;
  • bij niet-naleving van de notariële vorm van de ingediende documenten;
  • bij het ondertekenen van een aanvraag voor staatsregistratie door een onbevoegd persoon;
  • als de naam van de rechtspersoon niet voldoet aan de wettelijke vereisten;
  • indien de documenten zijn opgesteld in strijd met de vereisten of onjuiste informatie bevatten.

LLC geregistreerd. Wat is het volgende?

Het is onwaarschijnlijk dat het mogelijk zal zijn om direct na het registreren van een nieuwe naamloze vennootschap aan het werk te gaan. De oprichters moeten verschillende belangrijke vragen tegelijk oplossen:

  • een vergunning verkrijgen (indien nodig);
  • een betaalrekening openen;
  • werknemers in dienst nemen;
  • een algemeen directeur aanstellen;
  • het toegestane kapitaal betalen (het is noodzakelijk om binnen vier maanden vanaf het moment dat de LLC is opgericht geld op de lopende rekening te storten);
  • een kassa aanmelden en aansluiten op de OFD;
  • boekhouding organiseren. 

Hoe een lopende rekening voor LLC te openen

Bij het oprichten van een nieuwe rechtspersoon zal niet zonder betaalrekening kunnen. Het is noodzakelijk voor allerlei financiële transacties, inclusief de inbreng van toegestaan ​​kapitaal en loonadministratie aan werknemers.

Het is vrij eenvoudig om het te openen. Bij de meeste banken kunt u een betaalrekening openen. Het is opmerkelijk dat grote kredietinstellingen zoals Sberbank, Tinkoff, Alfa-Bank en VTB klanten een volledig dienstenpakket bieden. Ze kunnen niet alleen een lopende rekening openen, maar ook het werk van adviesbureaus overnemen, nadat ze alle benodigde documenten voor ondernemers hebben opgesteld. In sommige gevallen hebben banken zelfs interactie met de Belastingdienst.

Met deze opties bespaart u niet alleen tijd, maar ook geld. U hoeft met name geen vergoeding te betalen wanneer u een LLC registreert met behulp van bankdiensten. U moet echter zorgvuldig een organisatie kiezen, nadat u de voorwaarden van verschillende banken hebt bestudeerd. Ja, en deze methode kan nauwelijks universeel worden genoemd. Het is in grotere mate geschikt voor vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid met één oprichter.

Daarom moet de studie van de vraag hoe u uw eigen bedrijf kunt openen, alomvattend worden benaderd, indien nodig door professionals bij dit werk te betrekken. Het algoritme is echter grotendeels standaard, waardoor de oprichting van een LLC geen lang proces is. Om deze reden geven veel vertegenwoordigers van het midden- en kleinbedrijf de voorkeur aan deze specifieke vorm van registratie.

Johnhttps://jurgenroelandts.be
Aan het hoofd van ons team staat de visionaire oprichter, Jurgen Roelandts. Met zijn diepgaande kennis van de journalistiek en een diepe passie voor het leveren van onbevooroordeeld nieuws, bepaalt Jurgen de redactionele richting van ons kanaal. Zijn uitgebreide ervaring in het veld zorgt ervoor dat we de hoogste normen van journalistieke integriteit handhaven.
RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here